Ervaringen

Competentie cijfer:

gemiddeld

9,1

Ervaringen

met Co-Patiënten

  • ‘UNIEKE MEERWAARDE IN EEN ZWARE PERIODE’


    Uit een evaluatie van onafhankelijk onderzoeksbureau MediQuest blijkt dat een overtuigende meerderheid van patiënten vindt dat Co-patiënten met hun patiëntondersteuning een unieke meerwaarde hebben geleverd in een zware periode. De gemiddelde scores die de patiënt geeft aan de bijdrage van de Co-patiënt m.b.t. de communicatie in het zorgproces en de relatie tussen zorgverlener en patiënt liggen tussen de 7,7 en 8,5 op een schaal van 0 tot 10. Co-patiënten kregen van patiënten een gemiddeld competentiecijfer van 9,1.

    Bij alle ellende was mijn Co-Patiënt voor mij de hemel op aarde!

    (Patiënt)

    Je bent voor ons een ware steun en toeverlaat. In het bijzonder de hulp bij de gesprekken met de diverse doktoren en hoe wij je persoonlijke steun hebben mogen meemaken!

    (Patiënt)

    Bedankt voor alle steun, kracht en medeleven, de bezoeken aan het ziekenhuis en de telefoongesprekken. Helaas worden er vele communicatiefouten gemaakt in de medische wereld en in de zorg. Jullie doen ontzettend mooi en dankbaar werk.

    (Patiënt)

    De mening van patiënten wordt gedeeld door die van Co-patiënten, die hun onafhankelijke vrijwilligersrol als zeer positief en nuttig hebben ervaren.

    Geweldig om te zien hoe effectief mijn onafhankelijke Co-patiënt-rol was!

    (Conny Jennewein,  Co-patiënt)

    De Co-patiënt is een cadeau/kans voor de zorgverlener!...

    (Leendert Jan Zonneveld,  Co-patiënt)

    Daarnaast is ook het merendeel van de zorgverleners positief gestemd over de meerwaarde van de Co-patiënt. De meeste betrokken zorgverleners hebben ervaren dat de Co-patiënt positief bijdroeg aan de communicatie tussen patiënt en zorgverlener.

    Waar ik natuurlijk bang voor was, is dat een Co-patiënt allerlei vragen gaat stellen waar de patiënt helemaal niet op zit te wachten… Maar dat was helemaal niet het geval. Het was echt ’n waardevolle ondersteuning.

    (Prof. dr. C.H.J. van Eijck, Pancreato-biliair Chirurg)

    De rol van de Co-patiënt was uniek: hij was er altijd bij, zag vanuit zijn beleving wat er moest gebeuren en attendeerde de zorgverleners op onvolkomenheden en afspraken. De Co-patiënt deed dat op een manier die niet als bemoeizuchtig en betweterig overkwam. Het nut van de rol van Co-patiënt was ondersteunend en betrokken naar de patiënt in kwestie en naar de zorgverlener.

    (Prof. dr. J.J. van Overbeeke, Hoofd afdeling Neurochirurgie)

    Het is ’n illusie om te denken dat je het als zorgverlener altijd goed doet. Ik maak dat zelf ook mee. Dat je denkt, dat heb ik goed gedaan, maar dat je het heel anders krijgt teruggekoppeld. Dingen waar je zelf niet altijd bij stilstaat. Dat wil niet zeggen dat je ’n verkeerde intentie had, maar je raakte bijvoorbeeld niet de juiste snaar. Daarnaast is het ook plezierig om te weten dat je dingen goed doet.

    (Prof. dr. C.H.J. van Eijck, Pancreato-biliar Chirurg)

    Met een aantal zorgverleners heeft stichting ZoBeter verdiepende gesprekken gehouden en hieruit blijkt dat zij de Co-patiënt zien als een unieke zorginnovatie met een ontwikkelperspectief voor patiëntenzorg, wetenschap en onderwijs.